8.5.2014

Miltäs se oma surffaus oikein näyttää - videoanalyysi

Paolla ja poikaystävällään Nelsonilla on ollut videokamera lainassa, ja pidettiin muutama viikko sitten pieni videosessio. Meidän oli Paon kanssa tarkoitus kuvata toisiamme vartin pätkissä, mutta Nelson  olikin jalkavammaisena ja hoiti kuvauksen ja saatiin molemmat tytöt surffata.

Videosessiot on syytä pitää aamulla varhain ennen ruuhkia, jolloin myös valo kuvaamiseen on parempi.  Mentiin siis rantaan kello 6 aamulla, joka nyt on muutenkin ihan normaali surffiaika. Allot oli tietenkin pienet eikä muutenkaan kovin kummoiset, mutta se ilmeisesti kuuluu aina asiaan jos on esim. kilpailu tai jotain muuta erikoista kuten nyt tämä videosessio.


Tää on mun tavoittteena tänä kesänä. Vertical front snap.
En oikeesti osaa sitä lainkaan, vaikka kuva aika hyvin
hämääkin…  :)
Bottom turn.
carving...

Surffattiin aina noin 5 aaltoa ja sen jälkeen mentiin rantaan katsomaan videot ja kuulemaan Nelsonin kommentit. (Jos olette lukeneet blogia ihan alusta saakka, niin muistatte ehkä että Nelson on ollut mun surffiopettaja joskus pari vuotta sitten. Sama tyyppi siis kyseessä.)

Sanoisin, että videokameralla oli positiivinen vaikutus suffiin. Tosin ei ehkä aaltovalintoihin, kun tuli melottua mihin tahansa että vaan sai paljon aaltoja filmille. Mutta kaikki aallot joille droppasi, niin yritti  kyllä surffata ihan täysillä. Surffattiin noin tunti, eli 3 kierrosta (5 aaltoa, videon katselu & Nelsonin kommentit).

Mun piti keskittyä siihen, että surffaan aallot aina loppuun saakka. Omasta mielestäni teenkin näin. Siis aina kun se on mahdollista. Joskus aallot on vaan mahdottomia closed outteja tai sitten aalto vaan "kuolee" eikä loppuun enää pysty tekemään mitään. Mutta pitäisi kuulema pystyä, eli aina pitää ainakin yrittää lopetusmaneuveria. Ja toisena kehityskohteena aallon parempi lukeminen ja katsominen pidemmälle aaltoa. Sellaista palautetta siis itse session aikana.

Party wave… sori Pao. 
hmm… tuulimylly
backside...
bs bottom turn

Tänään katsottiin videot Paon kanssa ja sain ne myös itselleni (tosin mun Mac ei ymmärrä .MTS tiedostoja, enkä ole vielä löytänyt sopivaa ohjelmaa, jolla videot saa muunnettua, höh). Oli aika jännää nähdä omaa surffausta pitkästä aikaa. Rannalla pieneltä ruudulta ei nähnyt kovin selvästi. Edellisen kerran olen nähnyt omaa surffaustani videolta ihan aloittelijana, kun olen suunnilleen ekan kerran surffannut vihreitä aaltoja. Ei se onneksi ihan aloittelijalta enää näyttänyt, mutta ei tietenkään niin hyvältä kun on aina kuvitellut. Stanssissa on korjaamista, asento laudalla seistessä… ja ne kädet! Hyvänen aika mitkä tuulimyllyt. :/ Nyt tietää ainakin mihin keskittyä seuraavalla kerralla.

Koska videot nyt on väärässä formaatissa enkä voi niitä omalla koneella katsoa tai editoida, niin katosi samalla sekin ongelma, kehtaanko laittaa niitä tänne näytille. :) Ette siis pääse näkemään surffaustani videolta. Sori jos otsikko hämää. Mut ehkä vielä joskus saan tänne pienen videopätkän. Sitä odotellessa saatte tyytyä katselemaan screenshotteja, jotka kaikki on otettu videoista.   :)

Loppuun vielä päivän asusteet eli mopolulasit ja kuonokoppa. Eilen ei satanut ja tiet pöllyää taas, joten nämä ovat ihan välttättömyys. Lasit on itseasiassa mun vanhat snoukkalasit. :)



4 kommenttia:

  1. Moikka! Tuli mieleen että onko sulla mennyt koskaan olkapääsijoiltaan tai muuten vain kipeytynyt surffauksen vuoksi. Itse vasta aloittelijana ja viidentenä kertana laudan päällä olkapää päätti lumpsauttaa ittensä irti ja reenit jäi sitten siihen. Luulen että väärä tekniikka melomisessa saattoi sen aiheuttaa. Siinäpä sinulle uusi blogitekstin aihe kenties? ;) Paddling tutorial :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Ei ole mennyt olkapaa sijoiltaan surffissa eika missaan muussakaan tilanteessa. Sen sijaan olkapaat on kylla useasti kipeytyneet tai jumissa. Olkapaat on tosi kovilla surffissa ja niissa tarvitaan seka voimaa etta vetreytta. (Rasitus)vammoja olkapaihin voi tulla helposti ja lammittely/verryttely ennen surffia onkin tosi tarkeaa, samoin palauttava venyttely. Mulle on tullut olkapaavammoja lahinna isojen aaltojen ali duckdivesta, kun aallot on voimakkaat ja repii sua ja lautaa eri suuntiin. Melossa kannattaa muistaa:
      - melo niin syvalta kuin suinkin
      - sormet yhdessa
      - kasivartta ei kuulu nostaa korkealle, kun viet kaden takasin takaa eteen (niinkuin vapaauinnissa). Se kuluttaa vaan turhaan voimia ja aikaa. Tuo kasi takaisin eteen juuri ja juuri veden pinnan ylapuolella.
      - pitkia, voimakkaita vetoja

      Poista
    3. Kiitoksia paljon vastauksesta! Olenkin siis melonut ihan väärin. Seuraava laikkarointi reissu varmaan 1.5-2 vuoden päästä. ;( niin reenit vähän venyy. Hyvijä aaltoja sinne! :P

      Poista