28.5.2013

To-do lista kesälle 2013



1. Learn to read surf forecasts.
2. Surf
3. Surf more, vaikka sitten uima-altaassa... :)
4. Surf better. Mallia näyttää Coco Ho. (kuva)
5. Surf Ostional (kuvassa), Peladas, Barrigona & Garza.
(kuva)
6. Surf Pavones. (kuva)
7. Habla  español.
8. Practice press to handstand. (kuva)

En yleensä harrasta tallaisia listoja, ja olen sitä mieltä, ettei kenenkään pitäisi ottaa liikaa paineita mitä kaikkea pitää tehdä ja suorittaa tiettynä aikana. Ainakaan lomalla! Tämäkin lista syntyi ihan vahingossa toista postausta tehdessäni, mutta siitä tulikin aika hauska, joten julkaisen tämän ihan omana postauksenaan.

Tavoitteita saa ja pitääkin olla, kunhan niihin pyrkiminen ei aiheuta liikaa stressiä. Ja ei kai tässä listassa mitään kovin stressaavaa ole. Paitsi ehkä espanjan ymmärtäminen tällä kielipäällä... Puhuminen sujuu kyllä. :)

Ihanaa kesää kaikille! Uskomatonta että on vasta toukokuu. Viimeiset pari viikkoa on ollut jo niin lämmintä. Nyt nautitaan kesästä!

26.5.2013

DIY: Cross back bikini top

Kaikki ketkä käyttää bikineitä allday everyday, tietää varmasti että jossain vaiheessa se alkaa tuntua niskassa. Mutta nyt on tämäkin ongelma ratkaistu! Maailman hyödyllisin ja samalla yksinkertaisin bikiniyläosan tuunausvinkki löytyi, mistäs muualtakaan, kuin Goldfish Kiss:stä.

Joissakin vartavasten surffiin tarkoitetuissa bikineissä yläosan kiinnitysnarut menee selästä ristiin. Ei paina niskaa ja pysyy yleensä hyvin päällä. Ja tämän saman tempun voi tehdä itse mihin tahansa narubikineihin. Ja todella helposti.

Kas näin:

Ota tavallinen kolmiobikiniyläosa. 
Solmi niskan taakse tarkoitettu naru ristikkäisen puolen
selän taakse menevään kiristysnaruun. Tarkasta että
pituus on sopiva. 
Solmi samalla tavalla toinenkin puoli. 
Valmis!

Hifistellymmässä versiossa leikataan selän taakse tarkoitettu naru lyhyemmäksi ja tehdään narun päihin lenkit. Niskan taakse tarkoitetut narut pujotetaan ristikkäisen puolen lenkkiin ja solmitaan yhteen. Näissä oransseissa bikineissä niskan taakse tarkoitettu naru ei ole tarpeeksi pitkä tähän, mutta kuvasta näkyy kuitenkin, miten homman pitäisi mennä. 

Hifistelty versio, jonka saa tiukemmin kiristettyä päälle.
(pahoittelut hämärästä kuvasta...)

Tuo simppelimpi versio tuntui ihan napakalta päällä ajattelin kokeilla sitä ensin in action, eli siis surffatessa ja vasta sitten tarvittaessa askarrella hifi-version.

Tässä vielä ennen-jälkeen kuva viimeaikaisista bikinituunauksista. Alaosahan askarreltiin kuntoon jo aikaisemmin täällä. Ja näyttää muuten sata kertaa paremmalta jälkeen -kuvassa. Vaikka olin oikein asetellut nuo oranssit ennen-pöksyt jalkaan 2 sekuntia ennen kuvan ottamista. :D Kyseessä on siis ihan samat bikinit, vaikka onkin eriväriset.

DIY Cross back scrunch butt bikini -
Before/After

Ps. Alan olemaan jo aika kypsä tähän pelkkään bikinien näpertelyyn. Vois pikkuhiljaa alkaa päästä jo itse asiaan eli surffaamaan. Vielä kolme viikkoa! :)

24.5.2013

Oheistreeniä: Cooperin testi

Surflovereggae on surffiblogi, mutta haluan jakaa täällä vähän muitakin treenejä. Surffi saattaa ehkä näyttää kevyeltä, jos ei sitä ole kokeillut, mutta todellisuudessa se on rankkaa urheilua. Hyvästä kunnosta on ehdottomasti hyötyä, sekä lihaskunnosta että aerobisesta kunnosta.

Mun ykköslaji Suomessa on telinevoimistelu. Voimistelusta on myös tosi paljon hyötyä surffiin (yläkropan voima!), vaikkei se olekaan syy miksi harrastan kyseistä lajia. Harrastan voimistelua koska rakastan sitä ja volttien tekeminen vaan on niin ihanaa ja pelottavaa. Voikan lisäksi juoksen ja joogaan/venyttelen ja toisinaan urheilen kaikkea muutakin sekalaista. Tykkään ehdottomasti juoksusta ja joogasta, mutta mun motivaatio näiden lajien harrastamiseen on vähän erilainen kuin surffin tai voimistelun. Juoksen ja joogaan aika pitkälle sen takia, koska uskon, että ne auttavat mua tulemaan paremmaksi voimistelijaksi ja surffariksi. Jooga vetreyttää ja palauttaa surffissa ja voikassa rasittuneita lihaksia, sekä notkistaa ja siten edesauttaa välttämään loukkaantumisia. Juoksu parantaa aerobista kuntoa, jotta jaksaa surffata ja voimistella enemmän. Ja onhan se nyt totta, että ei ne voltit oikein pyöri ja melonta on paljon raskaampaa, jos laudalla makaa kasa läskiä.


Siinä hieman pohjustusta, ja nyt itse asiaan eli tämän päivän treeniin:

Tänään oli ohjelmassa juoksua kaverini Piian kanssa ja tarkemmin sanottuna Cooperin testi. Keli oli masentava: satoi vettä ja näpit jäätyi pyöräillessä. Teki melkein mieli perua koko juttu tai ainakin siirtää myöhemmäksi. Mutta ei peruttu ja hyvä niin. Juoksu meni nimittäin tosi hyvin. Olen toipumassa vähän pidemmältä sairaslomalta ja jännitti vähän miten kroppa jaksaa tällaisen rankemman urheilusuorituksen. Mutta hyvin jaksoi ja pääsin mun tavoitteeseen eli 2600 metriin. Jes! Nyt on hyvä mieli. Kroppa on selkeästi parantunut sairastelusta ja tästä voi hyvillä mielin siirtyä surffikauteen. Piiankin juoksu meni hyvin: ennätys tuli ja jäi varaa kiristää. Hyvä Piia!



Voittaja! Kuka nyt kiduttaa itseään
Cooperilla, ellei siitä saa hienoa pokaalia.
(lainattiin pystiä Ilveksen junnuilta, jotka
oli kentällä samaan aikaan)

Mulla on sykemittari päällä juostessa ja se paljasti, että korkein syke juostessa oli 201bpm. En ole ikinä määrittänyt maksimisykettä, ja taulukoiden mukaan sen pitäisi olla 190. Mutta olikin sitten vähän korkeampi. Käppyrät paljastaa myös, että vauhti oli aika tasainen 4'16 min/km ja lopussa otin loppukirin. Laitoin mittauksen päälle 23 sekkaa ennen juoksun aloitusta enkä muistanut lopettaa sitä heti juoskun jälkeen, joten nuo keskisykkeet ja -nopeudet ei ihan pidä paikkaansa. 0'23 - 12'23 on alakuvassa se juoksuaika.


oranssi = nopeus, valkoinen = syke


20.5.2013

Asusteita surffilaudalle

Jatketaan surffilauden tuunauslinjalla. Mähän olen shoppailukiellossa, koska yritän säästän rahaa. Mitään ei saa ostaa. Siis itselle. Mutta surffilaudalle saa ja se tarvitseekin kipeästi muutaman asusteen. Tailpadin ehdin jo ostaa pari viikkoa sitten, mutta evät ja leash tarvitaan vielä.

Tailpad
Tailpad eli grippi pitää takajalan paikoillaan ja oikeassa kohdassa. Näissä ei mun kokemuksen mukaan ole juuri muita eroja kuin värit. Jotkut gripit on muotoiltu vähän ergonomisemmin niin, että ne on paksumpia keskeltä, eli siitä mihin kohtaan jalkaholvi tulee. Kaikki ei edes käytä grippejä, mutta musta se on ihan välttämättömyys ja gripin takareunasta tuntee katsomattakin että jalka on just siinä kohdassa kun pitääkin. Tai siis tuntee, että jalka on liian edessä...

Tilasin muutama viikko sitten tämän gripin. 


Evät
Surffilaudassa on evät ja sillä selvä. En ole aikaisemmin miettinyt eviä sen enempää. Jos evä on hajonnut olen vaihtanut sen ja katsonut sen verran, että sivuevät on samasta setistä, eli varmasti samanlaiset ja saman kokoiset. Olen kyllä pistänyt merkille, että on olemassa tosi hienon näköisiä eviä, mutta ei ole tullut mieleen että evillä olisi mitään vaikutusta meikeläisen surffisuoritukseen.

Pari kuukautta sitten Adrian oli käynyt surffaamassa mun laudalla ja kysyi sen jälkeen että miks mun laudassa on niin suuret evät. ”Ööööh, no kun ne oli siinä silloin kun ostin sen”. Sen jälkeen kaivelin netistä tietoa erilaisista evistä ja opin nyt ainakin sen verran, että shortboardeillekin on useamman kokoisia eviä, ja että pienten ja kevyempien surffareiden kannattaa käyttää pienempiä eviä, että saa enemmän poweria käännöksiin. Evillä voi kyllä olla muitakin erityisominaisuuksia, mutta ne ei olleet kovin relevantteja tämän tason surffarille. Mutta tuo kokoasia on hyvä pitää mielessä ja käydä testaamassa eri kokoisia eviä.

Mun molemmissa laudoissa on eville future-kiinnitykset. Päädyin futureihin ihan sen takia, että ensimmäisessä ostamassani laudassa nyt sattui olemaan futuret, joten halusin saman systeemin toiseenkin lautaan. On kätevää, että samat evät menee kaikkiin lautoihin. Muut vaihtoehdot on FCS tai lasitetut evät. Futuret on kalliimpia kun FCS ja niitä on paljon vähemmän saatavilla, mutta ne on kestävämpiä. Mullakin on hajonnut ainakin kolme FCS-evää, muttei yhtään futurea.

Nämä evät näyttää kivoilta: 



Leash
Leash, eli hihna, jolla lauta kytketään nilkkaan kiinni, on surffarin tärkein varuste. Leashissa pitää olla hyvä tarra, ja sen pitää asettua tiukasti nilkan ympäri, eikä pyöriä miten sattuu. Muuten siihen sotkeutuu. Samoin leashin pitää olla kunnolla kiinnitetty lautaan. Leashissa on usein avaintasku, jonne saa tungettua yhden avaimen. Ite en tykkää laittaa taskuun mitään, koska silloin tuntuu ettei leashi enää asetu hyvin nilkkaan.

Mun vanha, luetettava ystävä eli pinkki FCS leashi on päässyt pahasti räpsähtämään ja se tarra purkautuu hyvää vauhtia. Korkea aika siis hommata uusi. Leasheja on kahden paksuisia: regular ja comp (eli competition). Regu on paksumpi ja comp ohuempi. Mulla on katkennut pari comp leashia, enkä enää oikein luota niihin. Haluan siis regun. Eikä haittaa mun suffissa, vaikka paksumpi leash muka hidastaa vauhtia. 

Bongailin tällaisia kivan värisiä leasheja. Ehkä mä kuitenkin ostan (tai pöllin Adrianilta) ihan vaan mustan. Ettei mee ihan sillisalaatiksi. Nää on niin tärkeitä asioita. :D



18.5.2013

Surfboard designs

Löysin netistä Boardstix Paint tussit, joilla voi maalata surffilautoja. Ja nyt on sitten kamala hinku maalata oma lauta. Mun uuden laudan päällispuolihan on ihan blanco valkoinen ja se suorastaan huutaa jotain iloisen kirjavaa taideteosta itseensä. 

Boardstixeillä maalattu lauta (kuva)
Boardstix Paint Pens (kuva) 
Boardstix Paint Pens (kuva)

Grafiikathan olisi tietenkin voinut tilata jo tehtaalta, mutta mulla oli laudan tilausvaiheessa kaikenlaista kiirettä, enkä ehtinyt suunnitella muuta kuin laudan pohjassa olevan rastamiehen (tai siis olin piirtänyt sen jo joskus aikaisemmin). Mutta koskaan ei oo liian myöhäistä koristella lautaa. Vanhoja lautoja maalatessa pitää vaan huolellisesti poistaa kaikki vaha ja lika ja ilmeisesti myös hioa hiekkapaperilla maalattava kohta ja maalauksen jälkeen vielä käsitellä jollain aineilla. Riippuu siitä millaisia maaleja käyttää.

Googlailin äsken maalausohjeita ja hienoja grafiikoita. Maalauksessa voi käyttää joko spraymaaleja (isot pinnat), tusseja (helppoa, tarkkoja juttuja) tai siveltimellä laitettavia akryylimaaleja (tarkkaan koristeluun).

Näissä kuvissa näkyy tusseilla tehtyjä grafiikoita:

Kuva 
Kuva
Kuva

Ja tässä videolla spraylla. Sprayllä ja teipillä saa suhteellisen nopeasti kivaa jälkeä.



En vielä tiedä mitä aion maalata omaan lautaan. Jotain iloista ja värikästä. En ole mikään maailman paras taiteilija, mtta mun mielestä surffilautojen grafiikoissa tärkeämpää onkin, että ne on persoonallisia ja hauskoja, kun että ne on viimeisen päälle täydellisiä ja viimeisteltyjä. Monilla Costa Rican kavereista on Costa Rican lippu, lipun värit tai jotain muuta isänmaallista laudoissa. Musta se on mahtavaa. Ehkä munkin lautaan tulee jotain Suomen väreillä. :)

Tässä vielä Carissa Mooren ja Jordy Smithin lautoja:

kuva
kuva

17.5.2013

Yoga time!

Olen viime aikoina hieman hurahtanut joogaan. Joogaamalla saa ihanasti venytettyä ja rentoutettua kroppaa.

En käy yleensä missään tunneilla vaan joogailen ihan vaan kotona ja teenkin melkein joka päivän pienen harjoituksen. Tutustuin joogaan pari vuotta sitten Costa Ricassa, missä mun surf camp pakettiin kuului muutama joogatunti. Tykkäsin tosi paljon ja päätin, että menen Suomessakin joogan. En kuitenkaan tiennyt mitään eri joogatyyleistä tms. ja ostin sitten kortin Astangaan. No se ei ollutkaan yhtään samanlaista mihin olin tottunut (ja mistä tykännyt). Mulle jooga on nimenomaan venyttelyä. Siellä astangatunnilla kuitenkin harjoiteltiin vaan sitä ”koreografiaa”, enkä mä ehtinyt koko tunnin aikana tuntea yhtään venytystä missään lihaksessa kun vaan kauhealla kiireellä mentiin asennosta seuraavaan. No siihen se joogainnostus hieman laantui ja kortti jäi käyttämättä.

Joogailin kyllä edelleen kotona. Tosin kutsun sitä itse vaan venyttelyksi. Teen kyllä aurinkotervehdyksiä ja oikeastaan olen varastanut kaikki ne hyvät jutut ja ideat mistä erityisesti tykkään joogassa (hengitys, apuvälineiden käyttö, uusia venytyksiä, uusia tapoja tehdä liikkeitä), ja sovellan niitä omiin venyttelyrutiineihini.

Välillä on kuitenkin ollut ikävä joogatunnille, mutten oikein tiennyt minne mennä ja kuka olisi hyvä opettaja. Mutta nyt sellainen löytyi, jes! Piia Mäkinen on paitsi hyvä kaverini ja mahtava tyyppi ja erinomainen pilates opettaja, myös tuore jooga opettaja. Olin viime viikolla Piian pitämällä vinyasa flow tunnilla ja se oli aivan huippu. Tämä oli juuri sitä mun kaipaamaa joogaa. Lonkat sai ihanasti venytystä ja kyljet oli seuraavana päivät tosi kipeät kaikesta tasapainoilusta mitä en ole tottunut tekemään. Musta on myös tärkeää että opettaja on sellainen joka ei vaan huutele mitä tehdään, vaan tulee korjaamaan niitä asentoja ja tehostamaan venytystä. Just tätä mun kroppa kaipasikin.

Sain tunnista paljon uutta inspiraatiota kotijoogaan ja toivottavasti pääsen pian uudestaan Piian tunnille. Piia tekee tällä hetkellä vasta yogaope koulutukseen kuuluvia harjoitustunteja, mutta jatkossa hänet nähdään Om Yogassa Tampereella. Fit Form Hyvinvointipalvelut on Pian oma hyvinvointialan yritys, jonka kautta löytyy Piian pitämät tunnit ja kurssit.

(kuva: Fit Form Hyvinvointipalvelut)

Fit Form Hyvinvointipalvelut löytyy myös facesta, jossa mm. ihania smoothie ja muita terveysruokavinkkejä:  https://www.facebook.com/fitformhyvinvointipalvelut?fref=ts

Mun suosikki jooga- ja pilatesopettaja: Piia Mäkinen
(kuva: Fit Form Hyvinvointipalvelut)

Piian inspiroima kotijooga tänään:






11.5.2013

Surf inspiration: Tyler Wright

Täällä blogissa ei ole pitkään aikaan ollut yhtään mitään surffiin liittyvää. Mutta se ei todellakaan tarkoita että olisin unohtanut surffaamisen. Ei suinkaan. Mähän lasken päiviä milloin pääsee taas aalloille ja nään joka yö unta surffaamisesta. :) Tai ehkä joka toinen.

Juuri parhaillaan on meneillään ASP Tourin Rio Pro ja naisten finaali alkaa ihan näillä näppäimillä. Finaalissa vastakkain on Sally Fitzgibbons ja Tyler Wright. Molemmat aivan mahtavia surffaajia ja mun suosikkeja, mutta tällä kertaa kannatan Tyleria. Naisten kisat tuppaa yleensä olemaan aika pienissä aalloissa kuten myös tänään Riossa, mutta tämä tyttö osaa surffata myös isoja aaltoja! Aivan uskomaton!

Tästä pientä inspiraatiota ja nyt katsomaan finaalia: